Wednesday 26 August 2015

Waar is nou DOWN UNDER?

Ik hoor het vaak zeggen - Down Under is Australië. Ja, toch?

Down Under betekend ONDERAAN. Onderaan wat? Onderaan de wereld bol.

En daar als verste weg ligt Nieuw Zeeland. LINKS iets BOVEN Nieuw Zeeland ligt Australië.

Nieuw Zeelanders EN Australiërs noemen hun werelddeel 'Down Under'.

Wat mij ook is opgevallen ( nou ja al jaren) is dat zowel in Down Under als in Nederland - ontbreekt er veel kennis wat betreft informatie over de betreffende landen. Ik werd gevraagd of ik kennis had aan een familie in Denemarken (?) en in Nederland zijn er veel mensen die denken dat Nieuw Zeeland een eilandje is van Australië die er maar een beetje onderaan bungelt.

Nieuw Zeeland ligt niet IN of NAAST Australië maar er ligt een behoorlijke plas water tussen. Niet eentje die je kan zwemmen zoals het kanaal tussen Frankrijk en Engeland. Of de overtocht van Hoek van Holland naar Engeland. Ze liggen een behoorlijk eind uit elkaar. De vlucht Auckland naar Sydney alleen al is zo'n 2 en 1/2 uur vliegen. Kijk eens waar je vanuit Nederland dan al bent! Wij zitten in anderhalf uur in Italië.

Australië en Nieuw Zeeland hebben een concurrerende relatie met elkaar. Gaat in goede harmonie - maar.....!

In sport zijn ze fanatieke oppositie van elkaar. De grappen zijn dan niet van de lucht. Speelt Australië tegen Engeland of anders, dan zal Nieuw Zeeland voor Australië knokken, en anders om. Dit fenomeen kennen wij in Europa ook. Belgen tegen Nederlanders om maar een voorbeeld te noemen.

Men emigreert niet naar Australië vanuit Nieuw Zeeland maar verhuisd. Toch is het wisselen van landen geen verhuizing maar emigratie. Ik heb 2 kinderen die in het land van hun geboorte wonen, Nieuw Zeeland, en ik heb een zoon in Australië wonen. Hij 'verhuisde' in '97 daarnaartoe.

Van mijn 3 kinderen snapt hij als geen ander hoe tegenstrijdig emoties kunnen zijn wat betreft waar iemand zich 'thuis' kan voelen. Ook hij is nu diep geworteld in Australië terwijl hij ook zijn familie en vrienden mist. Eenmaal op bezoek 'thuis' ontspant hij en voelt hij zich helemaal thuis. Om na een paar weken weer 'naar huis te gaan'.

Hij zit thuis tussen twee vuren als de Wallabies ( AUS)  tegen de All Blacks ( NZ) spelen. Gelukkig gaat dat niet hart tegen hart, maar zo af en toe kijken zoon en moeder wel in de ander kamer ;-) om elkaar niet dwars te liggen met hun gejuich.

Mijn bezoeken zijn dan ook naar 'Down Under' en dat vergt planning. Ik wissel de aankomst af. Eerst NZ dan AUS of eerst AUS dan NZ. Het scheelt enorm wat betreft kosten- zonder stopover zou ik minder lang hoeven sparen. Ik kijk wel eens met weemoed naar All You Need is Love. Dan denk ik, oooh een betaalde reis, dat zou wat zijn. Maar ik bof dat ik het tot nu toe hebt kunnen doen. Al mijn dubbeltjes gaan in de reisspaarpot.


Wat mijn ALLERGROOTSTE WENS is, dat ze ALLEMAAL hier komen. In EEN klap. Mijn kinderen en kleinkinderen allemaal samen met oma ( en opa Leen) in Nederland hun eigen roots te kunnen ontdekken. Maar daar heb ik al eens over geschreven. Dromen mag toch?

Fijne dag allemaal.

Omaverweg

2 comments:

  1. Leuk, die info. Wij noemen onze fam. uit Australië de Aussies :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja en NZ-ers worden Kiwis genoemd. Ik stoor me aan de benaming kiwi ( als vrucht) Kiwis eet je n iet maar kiwifruit wel.

      Delete