Sunday 2 August 2015

Hoe ver is ver?

Nou is in mijn geval - oma ver weg, wel ERUG ver weg!

Maar dat is niet bij iedereen het geval.

Sommige oma's ( en opa's) wonen wel in het zelfde land maar de afstand tussen het ene adres en het andere kan moeilijk te overbruggen zijn.

Dat kan te maken hebben met gezondheid

Vervoer

Geestelijke welzijn

Werk

- of andere omstandigheden waardoor dagelijks, wekelijks, maandelijks of zelfs jaarlijks bezoek niet of nauwelijks mogelijk is.

En dat kan iedereen overkomen.

Nederland kan wel in oppervlakte klein zijn - maar afstand is afstand.
Van Harlingen naar Valkenburg is ook een afstand! Van Vlissingen naar Groningen ook. Van Oortjeshekken naar Schiermonnikoog ook!

Europa - ja we kunnen met de auto zowat alle landen bereiken- dat wil niet zeggen dat het ook aan de mogelijkheden ligt.


Ver weg is betrekkelijk.

Stel, en dit is niet onmogelijk, dat je in de  zelfde stad woont, maar door omstandigheden zijn de kleinkinderen toch VERWEG!

Ook dat kan.

En dat is erg, heel erg. Om het maar niet over hoe pijnlijk dat kan zijn, te hebben.

Som botert het gewoon niet met schoondochter of -zoon of zelfs met je eigen kind.

Dat maakt bezoek wederzijds niet onmogelijk maar wel moeilijk.

Ik stuur ansichtkaarten. Van alle plekken die ik bezoek. Kaarten van bloemen, en paarden, van dinosaurussen en prinsessen. NLPost heeft wat aan mij - ik maak gebruik van hun 'service'. Zo goed en kwaad als dat gaat.

Op deze manier krijgen de kinderen ook iets tastbaars - want een FaceTime gesprek of Skype is wel leuk- maar daar hou je als oma behalve een glimlach en herinnering, verder niets aan over. Een kaart kan je kleinkind vasthouden, tegen hun gezicht aan houden en aan de slaapkamer muur ophangen.

Ik probeer zo het Ver Weg te overbruggen. Ik neem ze mee, naar de stad, op vakantie naar de dierentuin. Ik geniet ook op het moment dat de kaart door de gleuf van de brievenbus gaat. En zij, als de kaart op hun matje valt.

Afstand - hoe ver is ver?


No comments:

Post a Comment