Saturday 1 August 2015

Voor die oma's die ver weg wonen

Een poos geleden sprak ik een wat oudere mevrouw die jaren geleden, na het overlijden van haar man, besloten had om in een warmere land te gaan wonen.

Dit was bevordelijk voor haar en haar gezondheid en ook gaf het haar een doel. Iets op te bouwen. Ze kreeg er energie van. Ja, het was ook emotioneel en vermoeiend en beetje spannend.

Haar kinderen alle drie getrouwd, druk met werk, carrières maken en hun sociale leven. Ze had het gevoel - dat ze de ruimte en mogelijkheid had om een leven op te bouwen zonder dat  ze op haar kinderen moest rekenen voor gezelschap en vooral hun tijd. Haar taak als moeder was volbracht in de zin van - nodig zijn voor adviezen en begeleiding. Natuurlijk hield en houd zij van hen - en zij van haar. Contact kan op zoveel manieren - en de kinderen kunnen in het warme land ook op visite komen.  Ze hadden geen van allen kinderen- reizen en de middelen waren aanwezig. Ook komt moeder regelmatig naar Nederland.

Nu is ze op latere leeftijd toch oma geworden. Wat  nu?

We ontmoeten elkaar 'toevallig'. Ik denk dat het zo moest zijn - want ik geloof niet in toeval.

We hebben er lang over gesproken - een oudere mevrouw met een wat jongere vrouw ( haha). Een vreemdeling met wie zij dingen kon bespreken zonder beoordeeld te worden. Vrij van voorkennis en invloed van anderen.

Na geluisterd te hebben heb ik mijn verhaal gedaan.

Dat vond ze nog al wat.

Aan het eind van het gesprek - zei ze " wat zullen er eigenlijk veel oma's zijn die met dit soort dilemma's zijn. Die zouden er wel wat aan hebben om je verhaal ook te horen. Toen ze wist dat ik een blogger was- kwam ze met het idee om hierover te gaan schrijven.

Ik heb het bij anderen neergelegd. Opeens kwamen er allemaal verhalen en namen van mensen naar voren die ook 'verwegoma's' waren. Het gekke was, dat ik zelf ook steeds meer mensen tegenkwam met 'verweg' verhalen.

Ik vraag nu aan jullie- lezers, als je een verwegoma kent - deel deze blog met ze en misschien hebben zij er ook wat aan. Voor welke reden dan ook dat oma's ver weg wonen - ze hebben het er soms
( vaak) ook moeilijk mee en ook soms ( vaak) niet.

Hun leven gaat door - net als dat van de (klein)kinderen.

Maar anders - en op afstand.

Ik omarm en bewonder Oma's ( en opa's)Ver Weg!


No comments:

Post a Comment