Saturday 19 September 2015

Familie trekjes

Je bent kind, je hebt oom's en tante's, opa's en oma's en neven en nichten.

Soms lijk je op elkaar qua uiterlijk.

Soms vindt je dezelfde dingen leuk.

Soms lust jij OOK geen wortelen- twee van je nichten ook niet.

Jij bent net zo'n boekenworm als je tante ( jouw ouders hebben niets met lezen)

Er komen veel leerkrachten voor in de familie.

Koken is een familie aangelegenheid - zowel mannen als vrouwen genieten in de keuken.

Soms komt er van verre een familielid op bezoek - jaren niet gezien of gesproken en je merkt dan jouw zoon/dochter heel veel lijkt op deze oom of tante. Zo ontmoette ik een neef na 30 jaar en het
was alsof we dagelijks contact met elkaar hadden gehad.

Familietrekjes, ze komen overal en bij een ieder wel voor. Het voelt vaak zo vertrouwd.

Ik zie nu, dat mijn handen wat ouder worden, dat ze op de handen van mijn moeder lijken.
Op foto's zie ik dat ik mijn hoofd, net zoals mijn vader dat deed, scheef houd. Ook heb ik 'scheve schouders'.

Een van mijn jongens ( nu een man van 41) lijkt in zoveel aspecten op mijn vader dat het, nou ja niet eng, maar oh zo overduidelijk een kleinzoon van hem is. Ook zijn gevoel voor humor lijkt op die van zijn opa.

En deze zelfde jonge man - houdt ontzetten veel van vissen. Niet zomaar een hengeltje uitgooien maar echt serieus vissen. En dat deed mijn Friese oma ook. Trots was ze van haar vangst. Nou houden al mijn kinderen wel van vis eten - maar zoonlief is echt een sportman als het met visvangen te maken heeft.

Binnenkort doet hij mee aan een prestigieuze wedstrijd. Trots ben ik op al mijn kinderen - en ook apart een trots gevoel als ik zulke berichten krijg. Hij is zelf erg bescheiden, wat hem siert - toch presteert hij meer dan hij denkt en toegeeft.

En zo vader zo zoon - in zijn geval. Mijn vader hield niet van vissen- wel van vis eten. Die bescheidenheid erg herkenbaar en past wel.


No comments:

Post a Comment