Saturday 3 March 2018

Een toevoeging - Added something new


Scroll down for the English version.!!

In 1961 immigreerde wij naar Nieuw Zeeland. We zijn een aantal jaren terug in Nederland geweest- door  medische noodzaak, en weer terug gegaan naar Nieuw Zeeland.

De mogelijkheden om in contact met familie en vrienden te blijven is enorm toegenomen de afgelopen 20 jaar.

Die ik in mijn leven hebt meegemaakt en gebruik va hebt gemaakt even op een rijtje gezet van de week. Wat een mogelijkheden!

- Luchtpostvel - brieven en kaarten - pakjes per boot.
- Telegram
- Telefoon- op aanvraag
- Fax - sneller contact
En dan vanwege de ontwikkelingen vanwege Internet
- Email
- Skype
- Mobiel bellen
- FaceTime
- Facebook
- SnapChat

Nou ja, ga er maar aan staan. We kunnen op allerlei manieren contact houden. Niet dat het moet elke dag, maar het KAN!


Wij schreven brieven en stuurden kaarten in de jaren dat ik als kind opgroeide in Nederland en later Nieuw Zeeland. Mijn grootouders en ooms en tantes ook.

Terwijl ik in Nieuw Zeeland woonde schreef ik ook veel brieven naar familie, ooms en tantes en vriendinnen. Tussen 1971 en 2000 ben ik 2 keer naar Nederland geweest op vakantie. Zo heb ik eigenlijk ook de persoonlijke contacten bij kunnen houden. Om niet te vervreemden van elkaar. Er zijn uiteraard wel mensen waar ik minder of geen contact meer mee hebt maar er zijn ook nog een aantal uit mijn  jeugd jaren waar ik wel nog mee communiceer.

OmaFarAway
En nu, nu ben ik een nieuwe weg ingeslagen. Niet alleen is het mogelijk om alles via het woord vast te leggen in een B-log ( boek log) - maar ik heb de stoute schoenen aan getrokken en ga nu dingen vast leggen in een V-log (Video - log). Er valt veel te leren. Het zal gelach en frustratie met zich meebrengen. Maar het zal ook een hele nieuwe wereld bloot leggen terwijl ik nieuwe vaardigheden leer. Met vallen en opstaan ga ik videos online zetten in een YouTube kanaal die ook van Omaverweg is, maar dan OmaFarAWay, gaat heten. Er wordt alleen Engels gesproken. Mijn kinderen en kleinkinderen en mijn Engels sprekende volgers hebben daar recht op. En wij Nederlanders, wij zijn van alle markten thuis.

Ben je nieuwsgierig? Wil je de weg die omaverweg/omafaraway nu bewandelt volgen? Dat kan. Een volger worden is simpel. Abonneer op de Youtube kanaal en krijg bericht als er een nieuwe video op komt te staan. Nee, ik verdien hier NIKS aan. Alleen het genoegen en tevredenheid iets nieuws te leren over de wereld waarin mijn kleinkinderen groot mee worden. Heb je nog nooit een YouTube abonnement gedaan? Leer iets nieuws vandaag. Ik leer iets nieuws erbij elke dag. Geweldig. De link er naar toe staat onder het plaatje. Veel kijk plezier. Ene, ja ik ben maar een beginneling he...niet te hard lachen. Komt allemaal goed.

Well,   the times they are a changing. That's the song I recall from Bob Dylan (1964). And changed they have. In 1961 when my parents decided to immigrate to New Zealand we kept in touch with the 'home front' writing aerogrammes, sending parcels by boat and if needs must een telegram ( generally bad news) was sent. Phone calls were a real challenge.

Then things changed.

With the development of Internet, the options of social media keeping in touch has never been so simple. Whether on the bike, in the bath or at work, people can contact you where ever you are. Not only that. There are many ways news and special events are being kept, spread and shared.

In my 60th year ( I turned 59 and had an idea) I started Blogging. That is, keeping a diary online. A Book-log. Had aspirations to place something each day for a year. Well that was a too big an ask, but I've kept blogging ever since. After a while I have the blogs printed in book for for personal use, reading and as a keepsake. My family and friends near and far enjoy reading what I get up to, my thoughts and my passions ( cooking). I write about a few topics and it also helps clear my head.

The saying, " can't teach an old dog new tricks" doesn't cut the mustard with me. I've learnt about blogging- and now, I've challenged myself again. I have started to Vlog. A Video log. That means I make short oma videos and place them online on YouTube. A 'live' version of blogging. This so I can 'talk' to my children grandchildren other family and friends about the day to day happenings in my life. NO, not about everything I do- but about the wee things I like to share. That way, the grandchildren will know my voice, will get to know me better and, like most things online, is accessible to them at any given time. Being awake while they sleep can be a barrier for contact. It is a challenge. It is also quite scary and unnerving. But also exciting, interesting, funny and confronting.
The learning new tricks Oma

Anyway, I am game to grow, to learn, to move with the changing times and try to be informed and aware of the world my grandchildren Down Under are growing up in. Feel free to take a look at the videos already posted. Feel even more free to subscribe- no I don't get paid or earn anything. Just thought, maybe a safe opening for omas ( and opas) to see how this 'oma' manages to learn and improve her skills as a modern oma.

The link is onder the pictogram. The YouTube canal is called, OmaFarAway. Enjoy and see you there.


No comments:

Post a Comment