Monday 19 March 2018

New challenge adjusted name- Nieuwe uitdaging aangepaste naam

Scroll down for the English version

Omaverweg is nu OmaFarAway!

Zoals ik al eerde schreef, ik heb er een 'hobby' bij. Ik maak korte video's en maak er een soort presentatie van. Alle technieken heb ik nog niet in pacht, maar de wil om te leren wel. Wel blijft de blog bestaan en zelfs de Nederlandse taal voorop. Het is uiteraard mijn moeder taal met een groot gat van 30+ jaar met Engels als mijn tweede voertaal.

Mijn kinderen zijn alleen met de Engelse taal opgevoed. Niet dat ik niet voor tweetaligheid hebt gepleit maar dat is het niet geworden. Wel gaven ze gehoor aan een aantal Nederlandse uittingen zoals " het eten staat op tafel" of  "Welterusten naar bed jij/jullie" " Dankjewel" en wat kleine dingen. Ook zong ik ze Nederlandse kinderliedjes toe waarvan Slaap Kindje Slaap bij de jongste het beste is bijgebleven. Geeft hem een warm gevoel zeg hij, als hij het hoort.

Mijn kleinkinderen worden groter. Ze mogen wat meer zelfstandigheid wat betreft Internet. Ze Snap Chatten en sommigen gebruiken Instagram. Eentje maar zit op FB. Zo kunnen wij nu met elkaar communiceren zonder tussen persoon. Erg leuk.

Na de geboorte van de kleinkinderen heb ik ze allemaal een 'Dit is oma' fotoalbum gemaakt. Een soort Stamboom boek. Er komen mijn ouders, grootouders en ooms en tantes in voor. Mijn 'levensverhaal' en dan na mijn trouwen de kinderen. Elk kind heeft een wat uitgebreid verhaal van hun eigen ouder. Na mate dat het gezin groeide kwamen er steeds meer pagina's bij. Ze zijn er stuk voor stuk ontzettend trots op. En dat doet mijn oma hart goed.

Nu kan/mag ik dus ook mijn familie en vrienden een 'levende lijve' dagboekachtig iets na laten. Anders dan de zwart/witte foto's van vroeger die mij dierbaar zijn van grootouders and andere familie die niet meer tussen ons zijn - maar in harten voortleven. Ik heb wel een idee hoe ik deze medium wil gaan gebruiken. Kleine weetjes, gebeurtenissen waar het misschien de moeite waard is om over te vertellen, wat kook sessies, want het is toch leuk om oma recepten door te geven, uitstapjes in ons land en buiten de grenzen. Gisteren sprak ik met iemand ( stukken jonger en nog geen oma) en vond het een 'toff en leuk' idee. Iets voor alle oma's en opa's. Ongeacht waar ze wonen. Ik snap wel dat er mensen zijn die dit onzin vinden. Toch is het leren omgaan met de mogelijkheden van vandaag en een uitdaging om het goed te doen. Om het maar niet over het snappen van hoe het werkt te spreken.

De eerste 12 videos staan online. Ik heb bewust alles als 'openbaar' gelaten omdat ik denk dat als er nog meer oma's en opa's zijn die dit leuk vinden of aan mee willen genieten - dan kan dat. Ik zou zeggen- geniet er maar van allen die er zin in hebben om de vlogs te bekijken. Subscriber of volger te worden is niet ingewikkeld en is kosteloos. Nee, het is geen verdien model. Daar zou ik om te beginnen minimaal 5000 mensen (volgers) moeten hebben.  Dat zie ik niet zo gauw gebeuren, hoewel de wonderen de wereld nog niet uit zijn.

Kijk maar naar waar ik al geweest ben en gedaan hebt. OmaFarAway link! Blokzijl, Spakenburg, Portugal..... ach beetjes van alles.


Well, OmaFarAway, formerly known as Omaverweg,  is becoming more and more a digital oma. I've added to my repertoire. I'm not only a blogging oma ( book log) but also a vlog oma ( video log). A new technic available to those near and far to stay in touch. My videos are English spoken as that makes them more accessible to my children, grandchildren and English speaking friends. My Blog will stay bi-lingual. After all, Dutch is my native tongue and I wouldn't want to minimise the value of that. Not to mention the dutch relations and friends who find dutch easier to follow.

My children are born and bred Down Under with only English as their main language. They were only privy to smatterings of Dutch by my parents and my small influence when they were younger. A great pity and to my sadness never seen as important part of their development. Never mind, things are what they are.

My grandchildren are growing and maturing. Some have Instagram accounts, one is on FB and some use SnapChat. We have many ways in which to keep in touch. Now I've added the YouTube option so I can 'speak' to them, and others, just because we can! Yes we can! I want to see and experience the world my grandchildren are growing up in. And then as the old saying goes, 'if you can't beat them, join them', I've joined the many using this possibility. You could call it a live diary. I've got black and white photos which I treasure- but in todays world there is so much more to discover. I intend to share some of my experiences, ideas, maybe cooking sessions and wee trips around my country and beyond. That way I'll share my world more closely with theirs ( or yours) if you tag along for the rise. Feel free to subscribe and kee updated.

The first 12 videos are online and I have learned so much already- having said that, I am a novice at this so bear with me as I learn some more as time goes on.

With my grandson's impending arrival, I intend to also share some of his and my experiences. He will have those to look back short term and later. A live photo album. Anyway, this OmaFarAway is coming to grips with the new possibilities - I took the plunge. check out the places I've been and things I've done.

OmaFarAway vlog channel link








No comments:

Post a Comment