Sunday 19 November 2017

Het mag wat kosten - hidden extras


Scroll down for the English version

Ticket geboekt en betaald. Dus die is in de pocket, om het zo maar uit te drukken. April en mei, die zijn van mij!! Nou reis ik al vanaf 2000 heen en weer tussen Nieuw Zeeland, Australiƫ en Nederland. In al die jaren heb ik wel het een en ander zien veranderen. Niet alleen de prijzen maar ook wat aangeboden wordt, de vliegvelden die alsmaar groter worden en om het maar niet te hebben over de mogelijkheden tot reizen.


Daar is ook weer heel veel commentaar op. Wij, de omasverweg en andere familieleden, die graag op bezoek gaan naar familie ver weg, wij zijn de vervuilers. Wij nemen het niet zo nauw met het milieu. En door ons gereis moeten er grotere vliegtuigen komen, grotere voorzieningen, parkeergarages enzo.  Eigenlijk, volgens milieu activisten zouden we gewoon thuis moeten blijven. Ik zie, lees en hoor dat allemaal aan en denk het mijne ervan. Ik maak me er niet druk om - want er zijn ergere dingen denk ik maar. Zoals het afsteken in Nederland alleen al van €68 miljoen aan vuurwerk op een nacht dat dan wel goed is. Dat vervuild niet .....! Dan moet je mensen het 'die ene nacht gunnen om blij te zijn. Pffff.......!

En dan, de extraatjes die weg bezuinigd zijn. De sokken, oogkleppen ( om lekker in het donker te kunnen slapen terwijl je buur leest), tandenborstel met minuscule tandpasta. Weet je nog wel, zo'n reistasje die je toch aan de kinderen of kleinkinderen gaf bij aankomst. Ik reis niet in Business Class- behalve die ene keer dat ik de privilege kreeg om opgewaardeerd te worden. Zouden zij ook geen etui meer krijgen. Die was toen lux. Nep leer dat wel maar een scheermes met houten handvat, een hele mooie kam en borstel, mooie tandenborstel en grotere tandpasta. De sokken waren geen sokken maar slippertjes. Enfin, dat heet allemaal 'vooruitgang' en we mogen blij zijn dat we heen en weer kunnen vliegen nietwaar? Het klinkt allemaal morren en klagen- maar eigenlijk heb ik het over feitelijke veranderingen. Ik ben blij dat vliegen kan, dat we de mogelijkheid hebben om....toch voelt het soms van 'klantje pakken'.

Als je zo'n reis boekte kon je aangeven waar je wilde zitten. Toen bleek dat de 'Uitgang' stoelen in trek waren vanwege de beenruimte kwam er een extra prijskaartje aan te zitten. Wil je de benen strekken mag je ervoor betalen. Voor mijn moeder, die 3 heup en 2 knie operaties achter de rug had was het een zure pruim die ze slikken moest al vonden wij het allemaal te gek voor woorden. Een beetje afstraffen- klantje pesten. enfin, het zal wel ergens rechtmatig geweest zijn. Of niet!

Mijn kleinzoon heeft zijn ticket in de pocket.....! Maar nu de stoel nog. Hij is 18 wanneer hij komt. Geen klein mensje zeg maar. Ik had aangegeven, "ga lekker aan het gangpad zitten - midden rij met de 4 stoelen. Dan is er maar 1 persoon die over je heen moet klimmen en jij kan lekker opstaan zonder iemand lastig te vallen". Nou daar heeft de vliegmaatschappij wat op verzonnen. Een extra betaling van $100 per stoel, twee vluchten - dus dat is 4x$100 erbij. Tel uit je winst. Hoeveel rijen? Maal 4- per vliegtuig? Ik schrok ervan. Voelde me nog schuldig ook dat ik met deze zorgzame optie was gekomen. tJonge jonge. Van de maatschappijen moet je het hebben. Enfin, het aftellen kan beginnen. Hij en ik hebben er enorm veel zin in. Nu verder sparen voor de leuke dingen die wij samen gaan doen. Het vliegen is nog altijd sneller en meer comfortable dan een roeibootje. Oh, wat heb ik er zin in.

 Well, the deed is done. Ticket bought and paid for. A first for my grandson and I'm ever so proud. He'll be fine, I know. It's a lifetime experience and I'm absolutely sure this trip will bring about a huge awakening seeing the world unfold before him. Now I've made this journey many a time since 2000 and I have to say, lots has changed. Some for the better as far as comfort and services but as in most instances and corporations, some less positive. Not only does a large company look at their staff numbers but also in what other area savings can be made.

Like the wee 'toilet bag' one received on boarding. With toothbrush and toothpaste, traveler socks, blindfold to assist with sleeping while others read to name a few. Reserving an exit seat due to extra space was soon a money spinner- costs more to sit there. You were punished for being tall, having a disability or for whatever reason- needing more room especially on the long haul flights.

Then there are those activists that want us travellers to stay home, pitch a tent int he back yard and not pollute the atmosphere with our selfish need or urge to travel away from home. We, those who have families overseas, just have to grin and bear it that they have left the homeland shores. Seeing so many of us pack our bags and travel using the airspace, we are responsible for the damage caused by this method of travel. Yes, right, as if letting of €68 million of fireworks on NY eve in Nederland alone is a good thing. I know, I'm having a moan. Still, all I am writing about are changes that reduce the service to the user- who in fact keep these airlines in business.

The new technology allows us travellers to check in online and select our own seats for the flight. I can't believe the next 'saving' or 'money  spinner' thought up by the airline. I flew earlier this year so it's a new development I hadn't heard of as yet. pPassengers paying extra for an aisle seat. I couldn't believe my eyes when  read my daughter in law's message, "bought and paid for the ticket, now still have to purchase the chair"! Unbelievable. What a 'let's annoy the passengers' policy! Do you know how many aisle seats a large international plane has....x$100 per flight! I'd call it almost immoral. Felt quite guilty having suggested he have an aisle seat. The financial damage to my grandson, $400 and the extra gain for the airline. I'd call it almost immoral. Thing is, I am thrilled he is coming, I am so proud my son and daughter in law entrusted me this precious gift of time and company. And yes, flying beats a row boat hands down. I just had to get this off my chest.

I am happy, already my brain is whirring with ideas of places to go and things to do.

No comments:

Post a Comment