Sunday 12 February 2017

Logeren bij oma - staying at oma's!

 Scroll down for the English translation/version.

Wie weet! Wie weet of deze grote droom werkelijkheid wordt. Wel weet ik dat mijn kleinzoon en ik allebei dezelfde droom hebben. Dat hij een poos bij oma kan logeren.

Op zich een natuurlijk iets. Oma's ( nou ja die ik ken in ieder geval) oma's houden ervan als kleinkinderen komen logeren. En als ik de verhalen geloven moet ( en dat doe ik ook hoor) dan houden kleinkinderen er ook van om bij oma te logeren. Maar in ons geval- toch wat lastiger als je aan de andere kant van de aardbol woont.

Mijn oudste kleinzoon zit in zijn laatste jaar high school. Het is even bikkelen want het leren - dat kan hij wel - maar valt hem eventjes tegen. Nog een jaartje doorzetten lieverd. Dan, als alles goed geregeld kan worden, mag je een poosje bij oma logeren.

Eerst kom ik nog op bezoek. Dan kunnen wij alles bespreken. Het is niet niks - voor het eerst en alleen zo'n lange vlucht te maken. Andere culturen en eindeloze uren in een vliegtuig als je dat vreemd is. Toch zijn ook hier al wat vorderingen gemaakt wat betreft - vooruitkijken. Een zoon van een vriendin van mij heeft al aangegeven het GAAF te vinden als hij op kan trekken met mijn kleinzoon. Mijn kleinzoon heeft aangegeven dat hij alvast gaat verdiepen in wat 'huis tuin en keuken' Nederlands om zich beter thuis te voelen.

Binnenkort gaan die twee jonge mannen met elkaar communiceren. Spannend. Ik lig er (nog) niet wakker van, maar het vooruitzicht en mogelijkheid heeft mij wel erg blij gemaakt. Misschien wordt deze droom van ons toch ooit werkelijkheid.

Studeren, sparen en goed voorbereiden- dat zijn de ingrediënten waar wij aan zullen sleutelen. Wat een heerlijk vooruitzicht.


Who knows. I am no fortune teller or have access to information as to how my future will unfold. I do however have a dream. I think it is a 'oma' dream held bij many. That the grandchildren come and stay. And my grandson also has a dream- to visit and stay with oma. I guess it sounds very 'ordinary' to some. But in our case - quite a big deal. It isn't as if his mum or dad can drop him off.

It will be hours in a plane, different cultural experiences and a awakening to a new world outside the comfort of home. All alien except for oma. One more year of school. One last hurdle before having the space to take time to see which road he will take to adulthood. What to become, what craft or profession to tackle? Time to be influenced by other things and then on returning home being wiser, wider travelled and hopefully more focussed on his possibilities.

A friend's son, about the same age, is keen to meet my grandson. My grandson is keen to learn some simple dutch so he can at least make himself understood or listen to conversations without feeling totally in the dark about what is being said. Language barriers will be broken. They are due to 'meet up' online any day now.

I am hopeful and optimistic. I know this year needs the focus to be on his study - so I will be there to encourage and support. A visit in a few months from me will also give us opportunity to plan and nut out the wishes we both have. It does have to be achievable and work for both of us.

What a great prospect! I am one happy oma.


No comments:

Post a Comment