Tuesday 5 January 2016

Hoogtepunt van 2015

Het is alweer maanden geleden dat ik gebruik hebt gemaakt van mijn blog - Oma ver weg.

Vele redenen maar doet er nu niet meer toe. Ik ben er weer en we pakken gewoon de draad weer op nu in 2016.

En wat een jaar heeft deze oma achter de rug zeg. Met meer mooie dan minder mooie momenten maar die niet zo mooi waren hadden toch wel impact.

Gelukkig zijn er geen gezondheid problemen van grote zorg. Want gezondheid kan je niet kopen- net als liefde. Dat zijn toch wel twee levensbehoeften, nietwaar?

Mijn kleinkinderen zorgen voor veel liefde en het afgelopen jaar was toch wel een wonderbaarlijk mooi jaar wat dat betreft. Een bezoek in februari aan mijn kinderen en kleinkinderen in Australiƫ en Nieuw Zeeland en daarna bezoek van mijn dochter, schoonzoon en 3 kleinkinderen in okt/nov. Wat een geweldig jaar zeg. Ik kan me geen mooiere hoogtepunten verzinnen.

Ik ben in juli 2000 weer teruggekeerd naar Nederland. De bedoeling was om een jaar te blijven. Dat pakten anders uit. Wat heen en weer verkeer en uiteindelijk toch gesetteld terug in 'mijn' landje van herkomst.

Mijn kinderen kenden hun 'Nederlandse' moeder niet. Na 30 jaar Nieuw Zeeland was ik behoorlijk ingeburgerd. In 2003 was mijn jongste zoon hier voor 3 weken en nu mijn dochter en haar gezin. Wat is het fijn om ze 'mijn' thuis te laten zien, van het cultuur te laten proeven en hun eigen identiteit eraan te kunnen koppelen.

Bezoek aan Kinderdijk, een persoonlijk bezoek aan een molenaar en aan tafel schuiven in een 'echte' molen in de Alblasserwaard. De Efteling die het won over Disney Parijs en de bevoorrecht om in twee zalmschouwen naar de Hollandse Biesbosch te kunnen. Spelen in Park Hoge Veluwe en al dat stuifzand. En, iets waar ik super trots op ben - het bezoek aan Oudenbosch en het Zouaven museum. Hier werden de kinderen blootgesteld aan de geschiedenis waar hun eigen voorvaderen deel uit van maakten. Tastbare persoonlijke eigendommen - en waar zij hun eigen bloedlijn aan kunnen koppelen.

Wij hebben genoten - beide partijen. Ik heb een voorgevoel dat er hier een gevolg op zal komen. Spannend.

2015 - een merkwaardig jaar. Mooi om aan terug te denken. Ik geniet elke dag nog van mijn herinneringen en heb de foto's om de mooiste momenten weer terug te kunnen zien.

Oma ver weg - gaat 2016 in vol goede moed en weer helemaal opgeladen.



No comments:

Post a Comment